Waarmee moet je rekening houden bij het kiezen van een opslagbedrijf?

Waarmee dien je rekening houden bij het kiezen van een opslagbedrijf? Niet alle mini-opslag bedrijven zijn hetzelfde, zorg er dus voor dat de aanbieder die u kiest aan uw specifieke behoeften voldoet. Hier zijn 10 zaken om rekening mee te houden bij het bepalen bij wie u uw goederen wilt opslaan:

1. NSSA leden voldoen aan de Europese norm

Er is een Europese standaard voor mini-opslag bedrijven die de minimumvoorwaarden voor beveiliging en bescherming van de klant specificeert. Alle NSSA-leden dienen aan deze norm te voldoen en zijn gecertificeerd door DEKRA om hun lidmaatschap te behouden. De beste manier om te controleren of uw mini-opslag bedrijf voldoet aan de Europese norm, is na te gaan of het betreffende bedrijf lid is van de branche vereniging NSSA.

2. Uw ruimte, uw sleutel

Bij mini-opslag gaat het erom dat u ruimte huurt om uw goederen op te slaan. Alleen u heeft toegang tot uw opslagruimte. De vestigingsmanager heeft geen toegang tot uw opslagruimte tenzij u hem of iemand anders schriftelijk machtigt. Uw goederen mogen niet samen met de goederen van andere klanten in een gemeenschappelijke ruimte worden opgeslagen.

3. Voldoende ventilatie

Uw eigen opslagruimte dient voldoende geventileerd te zijn om te voorkomen dat er geuren, vocht en schimmels ontstaan.

4. Beveiliging

Uw goederen moeten worden opgeslagen in een beveiligde omgeving. Er dient tenminste CCTV te zijn op alle ingang- en uitgangspunten en gecontroleerde toegang tot het gebouw. De meeste vestigingen hebben ook extra beveiliging zoals opslagruimtes met alarmbeveiliging en kentekenherkenning.

5. Een juridisch bindend contract

De branche voor de mini-opslag is een zelfregulerende sector, dus het is in uw belang dat er een duidelijk contract tussen u en uw mini-opslag aanbieder wordt afgesloten. Dit zorgt er onder meer voor dat u uw rechten behoudt op het gebied van toegang tot uw goederen en in het bijzonder wat er met uw goederen gebeurt als u uw facturen niet op tijd betaalt.

6. Verzekeringen

Als uw goederen de moeite waard zijn om te bewaren, dan zijn ze zeker de moeite waard om ze te verzekeren. Een medewerker van het opslagbedrijf biedt u de mogelijkheid om uw goederen te verzekeren; hij kan u ook verwijzen naar een derde. Het bedrijf zelf heeft ook een passende verzekering in geval ze aansprakelijk worden gesteld voor schade aan uw goederen.

7. Toegang

Uw opslagruimte dient makkelijk toegankelijk te zijn, vooral als u deze regelmatig gebruikt. Ook dienen er geschikte laad- en loszones te zijn. De meeste mini-opslag bedrijven bieden trolleys om u te helpen uw goederen in uw opslagruimte te plaatsen.

8. Toegangsuren De self-storage bedrijven hebben verschillende toegangsuren. Niet alle bedrijven bieden u 24/7 toegang tot uw goederen. Sommige beperken de toegang enkel tot de avond of in het weekend. Als u 's avonds laat naar binnen wil, zorg er dan voor dat deze optie beschikbaar is voordat u uw contract ondertekent.

9. Grootte van de opslagruimte

Bij self-storage draait alles om flexibiliteit, de meeste bedrijven hebben een breed gamma aan opslagruimtes met verschillende tarieven. Zorg ervoor dat uw opslagbedrijf de juiste opslagruimte heeft voor uw behoeften. Sommige bedrijven hebben het over m³ in plaats van m². U dient ook rekening te houden met de hoogte van het plafond bij het meten in m³. Dit is met name van belang voor opslagruimtes met hoge plafondhoogtes waarbij u deze ruimte mogelijk niet gebruikt. U dient ook te overwegen of u van plan bent om regelmatig goederen uit de opslagruimte te halen, omdat het verleidelijk kan zijn om een kleinere opslagruimte te nemen en deze volledig te vullen met goederen, maar dit maakt het later wel veel moeilijker om uw goederen eruit te halen.

10. Het personeel

De self-storage vestiging dient bemand te zijn of op zijn minst iemand op locatie hebben om u het contract uit te leggen en u door de beveiligingssystemen te leiden.